شوره سر


 

نويسنده: طيبه هاشم زاده




 
لايه خارجي پوست سر مانند ساير نقاط ديگر بدن دائماً در حال تجديد و جايگزيني است و سلول هاي جديد ساخته شده به سطح پوست حرکت کرده و سپس تک تک مي ريزند که اين دوره حدود 30 روز به طول مي انجامد و در صورت افزايش سرعت چرخه ايجاد سلول ها و پوسته ريزي آن، شوره سر ايجاد مي شود که شامل سلول هاي به هم چسبيده و پوسته هاي بزرگ است. شوره سر در مردان به علت چربي بالاي پوست شايع تر از زنان است.

علل شايع شوره سر چيست؟
 

استرس، پوست چرب و استحمام دير به دير از مهمترين علل ايجاد شوره سر است. شوره سر اگر قبل از سن بلوغ اتفاق افتد معمولا به شوره هاي خشک سر معروف هستند که بيشتر به علت فعاليت بيش از حد لايه خارجي پوست اتفاق مي افتد و حالت بيماري ندارد. اما شوره هايي که پس از سن بلوغ ايجاد مي شود در صورتي که همراه با خارش و قرمزي ناحيه و شوره هاي زرد و چسبنده اي باشند ناشي از اگزماي سبوره اي است اما اگر شوره هاي سر به صورت پوسته هاي براق، شفاف و سفيد رنگي باشند به نام درماتيت پسوريازيس معروف است. اگزماي سبوره اي تنها در نواحي مودار ديده مي شود و اگزماي پسوريازيس علاوه بر درگير کردن نواحي مودار به حاشيه هاي سر که مو ندارد مانند پيشاني نيز کشيده مي شود.

درمان
 

درمان شوره به علت آن بستگي دارد و بايد گفت در مواردي که شوره سر ناشي از قارج سبوريت است، به منظور درمان در مراحل اول از شامپوهاي ضد قارچ استفاده مي شود و نکته مهم در مصرف اين شامپوها اين است که بايد 2 تا 3 مرتبه در هفته استفاده شود و در هر بار مصرف 2 تا 3 دقيقه کف شامپو روي سر بماند، چرا که عامل اصلي زمينه ساز اگزماي سبوره اي، چربي است.
اگزماي سبوره اي از مهمترين علل اصلي ريزش موي مردانه است.
توجه! شستشوي روزانه سر حتي مي تواند موجب درمان اين عارضه شود، لذا درمان اين عارضه مي تواند شدت ريزش مو را کم کند و حتي ريزش موي سر را از بين ببرد. افرادي که اگزماي پسوريازيس دارند بايد با درمان هاي اختصاصي درمان شوند و در نوع سوم شوره سر يعني در کساني که شوره فقط به علت خشکي پوست سر ايجاد مي شود جهت درمان استفاده از شامپوهاي پليتار ضد قارچ به علت آنکه تقسيم سلولي ناحيه سر را مهار مي کند، توصيه مي شود.
شوره سر معمولاً پس از سن بلوغ در کساني که زمينه دارند آغاز مي شود و عمدتاً در ميانسالي ديده مي شود.
منبع: جوانان امروز شماره 2119